Ta ställning!

- Svenskar är dåliga på att donera!
 
Bläddrade i en gammal tidning inatt. Det stod att de flesta friska människor kan donera sina organ efter sin död. Ändå är vi väldigt dåliga på att göra det.
Den genomsnittliga organdonatorn är faktiskt en medelålders person som dött i en hjärnbödning.
Svenskar är internationellt sett väldigt dåliga på att donera sina organ. Det beror framför allt på att vi inte berättar för någon hur vi vill ha det efter vår död. Det är onödigt. Särskilt om du tänker på att risken är många gånger större att du kommer att behöva ta emot ett organ än att du donerar dina egna.

Om en person avlidit frågar läkaren om de anhöriga vet hur personen ville ha det med donation. Om ingen vet får anhöriga i praktiken bestämmanderätt. Då har det visat sig att hälfte då väljer att neka till donation. Det bästa vore om alla någon gång säger till sina nära hur man vill ha det. Då sparar man dem det bekymret vid ett tillfälle när de ändå har det jobbigt.

Det finns donationskort att hämta på Apoteket som man kan ha i plånboken. Man kan skriva om de är några organ eller vävnader som du inte vill donera, det är också okej att skriva att man inte vill donera.

- Ca 600 personer väntar just nu på ett organ
- 60-70 personer väntar på nya lungor
- Varje år dör ett flertal personer i köerna.

Vill du donera dina organ efter din död?
Ta ställning, det har jag!

Kommentarer
Postat av: Peter Angel

Du vet vad jag tänker göra med mina organ och vävnader. Fast det är inget jag vill berätta för många. Keeeep it quiet.

2008-08-20 @ 10:03:07
Postat av: Ulrika

Jag tänker donera, har själv tagit emot en njure.

2008-08-22 @ 12:43:26
Postat av: Malin

Peter: Din hemlighet stannar såklart hos mig.

Ulrika: Bra!

2008-08-24 @ 00:06:54
URL: http://maulingustavsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0